shopping-bag 0
Items : 0
Subtotal : kr0.00
View Cart Check Out

10 Kjappe med Hedda Ovedia Abelsen Karoliussen

Forrige ukes «10 kjappe» snakket jeg med Gine som nominerte Hedda til samtale.
Her forteller Hedda litt om hvordan det er å være en av de yngste spillerne på laget og hvordan hun kombinerer reising med fotballen og skole.

 

-Hei Hedda, hvordan har du det?
Nå som det er sommerferie, hva gjør du og hvordan forbereder du deg til resten av sesongen?

-Hei!
Nå har jeg det veldig bra, men jeg gleder meg til vi begynner med trening igjen. Akkurat nå så jobber jeg stort sett hver dag og trener alternativ trening som å gå på fjellet og styrke i tillegg til noen økter på Folkvang.

 

-Du er jo en av de yngste spillerne, hvordan er det?

-Jeg synes det går veldig bra og være yngst siden alle spillerne på laget tar meg godt imot.

 

-Hvordan har det vært for deg å komme i en stor gruppe med så mange jenter som også er en del eldre enn deg?

-Jeg har alltid spilt fotball med folk som er eldre enn meg, så jeg synes ikke det er et problem.

 

-Dere reiser jo litt rundt, hvordan synes du det er kombinert med skole?

-Jeg synes ikke dette er noe problem siden jeg får prioritere skole før fotball, og om jeg har noe jeg må gjøre så gjør jeg det i reisinga.
Så fotball kombinert med skole går bra om du prioriterer tiden din på rett måte.

 

-Dere har gjort en knallbra sesong sålangt. Hvordan har du forberedt deg til sesongen?

-Jeg har gjort det jeg vanligvis, gjør sånn som alle de andre jentene på laget. Det er opp til 4 fotballtreninger i uka i tillegg til kondisjonsøkt og spenst/hurtighet.
Jeg føler også at vi har tatt fotball og trening mye mere seriøst enn det vi gjorde før.

 

-Hvordan ser en typisk treningshverdag ut for deg?

-En typisk treningshverdag for meg starter som regel med middag 1-2 timer før trening. Ofte drar jeg i Blåbyhallen 1 time før treningen starter for å trene litt selv. Deretter går jeg inn til oppmøte som er 15 min før treningen, der treneren vår Marius sier hvordan dagens økt skal være.

-Beskriv en kampdag.

-En kampdag for meg består av å ha hatt en god natt søvn.
Før jeg så slapper av og spiser en sunn og god frokost.
Vi har som regel oppmøte 1 time og 15-30 min før kamper. Da snakker vi veldig mye om hva vi må forbedre fra sist kamp, og det vi må gjøre bedre på denne kampen. Vi bruker å høre på musikk og spise frukt før Marius går igjennom kampplanen og vi får vite hvem som starter. Deretter går vi ut cirka 40-50 min før kamp og har en god oppvarming før kampstart.

 

-Har du noen tips til jenter som drømmer om å bli like god som dere?

-Du må ha en stå på vilje og du må alltid være med på å skape et godt miljø for alle de andre på laget.
Du må alltid huske å prøve å gjøre ditt beste, og det er viktig å ha en positiv innvirkning på resten av laget.
Det er også veldig viktig å ha bra trenings oppmøte, fordi om du er på alle treningene har du en større sjanse for og bli bedre og for å komme langt i tillegg til at du får mere spilletid.

 

-Hvor ser du deg selv sportslig om fem år?

-Om 5 år ser jeg meg selv forhåpentligvis i England under utdanning til og bli fysioterapeut i tillegg til at jeg vil spille fotball på et høyere nivå en det jeg gjør nå.

 

-Hvem ønsker du vi skal ta en prat med neste gang?

-Jeg synes dere skal ta en prat med en herrelag spiller, og da synes jeg dere burde ta en prat med Sondre Norgaard Meløe.